تحصیل شادی

مدرسه‌ای شاد و با نشاط و پویا

تحصیل شادی

مدرسه‌ای شاد و با نشاط و پویا

  • ۰
  • ۰

ورزش و سرگرمی‌های مفرح در محیط مدارس می‌تواند نشاط فراوانی در مدارس ایجاد کند و محیط آموزشی را به مکانی امن و دل‌پذیر برای دانش‌آموزان کند؛ اما به راستی چه ارتباطی بین ورزش و شادی وجود دارد؟

در این پست به رابطۀ بین ورزش و شادی می‌پردازیم:

تحصیل شادی

 

محققان معتقدند که ورزش با افزایش ترشح آندروفین باعث شادی افراد شده و می تواند افسردگی را درمان کند.

... ادامه مطلب

ورزش متعادل می‌تواند با تغییرات شیمیایی که در بدن ایجاد می‌کند، احتمال افسردگی را کاهش دهد و باعث شادمانی بیشتر شود. انجام مداوم ورزش باعث افزایش سلامت می‌شود. بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباطی بین آمادگی جسمانی و زندگی شادتر وجود دارد.

شادی مفهومی انتزاعی است، اما محققان معتقدند که شادی ژنتیکی است و به فاکتورهای زیست محیطی مانند تحصیلات، دین و شرایط خانوادگی بستگی دارد.

یکی از فاکتورهایی که بر شادی تاثیرگذار است، سلامت جسمانی است. توانایی مبارزه با بیماری‌ها ، برقرار کردن تعادل هورمونی و کنترل استرس بر رضایت از خود و شادی تاثیرگذار است. به همین دلیل است که افرادی که ورزش می‌کنند می‌توانند شادتر باشند.

ورزش باعث تحریک تولید پروتئین‌هایی می‌شود که به آنها آنتی بادی گفته می‌شود و با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند.

بنابراین افرادی که از نظر فیزیکی فعال‌تر هستند، بهتر می‌توانند با بیماری‌ها و استرس مبارزه کنند و این امر باعث شادی بیشتر آنها می شود.

به هنگام انجام ورزش، در مغز آندروفین ترشح می‌شود که باعث احساس شادی می‌شود. هنگامی که ورزش می‌کنیم از میزان هورمون کورتیزول که باعث استرس می‌شود کاسته می‌شود. اگر میزان کورتیزول بالا باشد، ایمنی بدن کم می‌شود.

بعضی از محققان معتقدند انجام 30 دقیقه‌ ورزش با شدت متوسط در طول روز باعث کاهش افسردگی و عصبانیت می‌شود.

این احتمال نیز وجود دارد که افراد شادتر بیشتر به سمت ورزش کردن گرایش داشته باشند و لزوما ورزش باعث شادمانی نشود. به خصوص در زمینه افسردگی هنوز مشخص نیست که ورزش نکردن باعث افسردگی می‌شود یا افسردگی عامل ورزش نکردن است. معمولا افراد افسرده از ورزش کردن دوری می‌جویند، زیرا انگیزه‌ای برای این کار ندارند.

شرایطی نیز هست که ورزش کردن باعث عدم رضایت و شادی می‌شود. این مورد بیشتر در افرادی که اعتیاد به ورزش دارند ایجاد می‌شود. ورزشکارانی که بدون توجه به خستگی، آسیب دیدگی‌ و مشکلات قلبی ورزش می‌کنند معمولا از نظر روحی دچار مشکل می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت که ورزش متعادل باعث کاهش استرس می‌شود و از مشکلات روحی – روانی جدی از جمله افسردگی جلوگیری می‌کند و شادی را افزایش می‌دهد.

منبع: کوکا

  • ۹۸/۰۹/۳۰
  • توران ییلاقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی